Categorieën

Persbericht: Mieke Zaanen nieuwe voorzitter Raad van Toezicht

Op 1 december 2022 is Mieke Zaanen benoemd als nieuwe voorzitter van de Raad van Toezicht van het Instituut voor de Nederlandse Taal. Ze is daarmee de opvolger van Paul Rüpp.

Mieke Zaanen trad in 2015 aan als eerste vrouwelijke algemeen directeur van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW). Tijdens haar directeurschap gaf ze met veel kennis van zaken sturing aan de organisatie, bouwde ze aan netwerken en spande ze zich in voor een open en veilige werkomgeving.

In 2021 ontving ze een koninklijke onderscheiding vanwege haar grote maatschappelijke inzet en bijdrage aan de Nederlandse wetenschap. Zowel bij de Universiteit van Amsterdam als de KNAW heeft ze met grote inzet, dossierkennis en hart voor haar medewerkers sturing gegeven aan een organisatie die de wetenschap in staat stelt om meer tot stand te brengen. Ook heeft zij zich belangeloos ingezet voor andere organisaties in de wetenschap en de kunst, zoals het Duitsland Instituut Amsterdam, WG Kunst, SPUI25 en de Stichting Documentair Theater.

Het Instituut voor de Nederlandse Taal is zeer vereerd om Mieke Zaanen nu te mogen verwelkomen als nieuwe voorzitter van de Raad van Toezicht.

Daarmee nemen we afscheid van bestuurder en CDA-politicus Paul Rüpp, die sinds 2016 voorzitter was van de Raad van Toezicht. Onder zijn leiding werden belangrijke stappen gezet in het tot stand komen van een sterk kennisinstituut voor de Nederlandse taal.